09 Jernporten

REJSELIVET er i det mindste en historie værd

Jernporten

I dag venter der os et af togtets helt store højdepunkter, når vi sejler i alt 100 kilometer gennem den berømte Jernport - en lang, dramatisk kløft, mellem Serbien og Rumænien, der er udnævnt til botanisk naturpark. Her er Donaufloden mere end 80 meter dyb. I 1972 åbnede man et vandkraftværk, og et omfattende system af sluser har tæmmet det tidligere så frygtede stykke af Donau. Det er en fornøjelse at sidde på soldækket og nyde Jernportens dramatiske naturskabte mesterværk.  
I aften er vi alle inviteret til kaptajnens gallamiddag. Vi nyder en lækker 5-retters menu, og efter middagen er der mulighed for at få rørt benene, når skibets musikere spiller op til dans.

Jernporten  Porṭile de Fi er en geografisk betegnelse for et område ved grænsen mellem Serbien og Rumænien, hvor floden Donau indsnævres og er svær at passere da den trænger igennem KarpaterneUnder de Dakiske krige byggede Trajan en bro lidt længere nede af floden. Det var den første bro over Donau og dengang den længste i verden. På den serbiske bred findes en latinsk indskrift fra kejserens tid. Ved slutningen af det 19. århundrede begyndte man at gøre Jernporten mere sejlbar, men det var først i 1970'erne, da man byggede Jernport-dæmningen, at man virkelig beherskede floden. To vandkraftværker blev også bygget på samme tidspunkt. Dette medførte oversvømmelsen af øen Ada Kaleh, der lå nogle kilometer opstrøms fra det øverste kraftværk. Đerdap nationalpark i Serbien og Porṭile de Fier nationalpark findes i dette område.

  

Related Images: