Glacier Moreno

REJSELIVET er i det mindste en historie værd

For første gang i mit liv har jeg nu set isbjerge. En gletsjer gik lige ned i en sø og sendte isbjerge på sejlads der. Det var meget smukt med nogle flotte farver. Hele bjergområdet var flot. Man kørte ikke oppe i bjergene, da der ingen veje er, men nede på sletten. I går var vi på en fantastisk tur. Vi tog en endagstur til gletsjeren Pepito Moreno i Argentina. Den er en del af det samme område, som vi besøgte i forgårs, men her går gletsjeren lige ned i en sø, hvor den brækker af.

Det var en lang dag. Vi måtte af sted klokken syv om morgenen, men igen var vi ikke ret mange personer i vores bus, så det var også behageligt. Eller behageligt? En stor del af vejen var grusvej, og det er jo ikke særlig behageligt, - bare en del af oplevelsen. Efter fem timers køretur nåede vi frem til byen, der simpelthen er vokset op, fordi der er en gletsjer i nærheden, som man kan udnytte til masseturisme. Vores guide fortalte, at for et år siden, boede der 9.000 mennesker i byen. Nu bor der 6.000 mere, og de skal alle sammen leve af turismen.
Vi var enige om, at det var godt, vi bare havde nøjedes med en endagstur, for besøget ved gletsjeren ville have været det samme.
Den var meget imponerende. Jeg tog med en båd ud på søen for at komme tæt på kanten. Vi var derude en time, og man bliver ikke træt af at kikke. Isen - og i virkeligheden er det jo ikke is, men sammenpresset sne, er ikke hvid. Den er mange steder lyseblå, andre steder over i det grønlige og sine steder stærkt violet.

Efter sejlturen gik vi en tur langs gletsjeren. Mens jeg var ude, gjorde den ikke mine til at brække af; men det gjorde den så sandelig, da vi var kommet i land. Desværre opholdt vi os bare på et sted, hvor vi ikke kunne se det, men nok høre det. I det hele taget giver gletsjeren hele tiden lyd fra sig. Det lyder som geværskud når større eller mindre stykker brækker af. Da vi km hen til et sted hvorfra vi kunne se stedet, hvor der var brækket, kunne vi se, at det havde været et stort skred. Der var en masse is i vandet, og den næste båd kunne overhovedet ikke komme tæt på randen.
På turen hjem havde vi en lille oplevelse. Pludselig standsede chaufføren. Han havde fået øje på et får, der ikke havde det så godt. Jeg skal lige sige, at vi måske kørte hundrede kilometer uden at se et hus, så der var ikke lige nogen, der holdt øje med fårene. Det lå på ryggen i en lille fordybning, og dets tam stod ved siden af og kikkede. Jeg troede, fåret var sygt og ved at dø, og jeg spekulerede på om chaufføren ville slå det ihjel; men det gjorde han ikke. Han tog fat i det og vendte det med et snuptag, og straks løb lam og får deres vej. Jeg vidste ikke, at får var så hjælpeløse, som skildpadder, når de faldt på ryggen.
På vejen så vi også nogle kondorer. De store fugle, der lever i Andesbjergene. Jeg har også en ide om at jeg så en flok Huemul. Det er en hjorteart, der lever i Andes. Den er ret sjælden, så det er nok mest ønsket, der får mig til at tro det.
Vi var hjemme ved halv elleve tiden og vores middagsmad den dag blev en pakke kiks og et glas rødvin.
I dag har jeg bare irriteredes over en computer, der ikke virkede, og Jørgen har irriteredes over, at jeg hele tiden forstyrrede ham. Heldigvis viste det sig, at det ikke var mig, der var analfabet. Det var computeren, der var i uorden. Hvordan får jeg forklaret på spansk, at jeg ikke vil betale tid for en computer, der ikke funker?