Halong-bugten

REJSELIVET er i det mindste en historie værd

Sorter efter

En meget tidlig morgen mødtes vi med den vietnamesiske pendant til vores danske rejseleder. Endelig var vi fremme.
Det betød, at denne tredje dag blev en lang dag og vi startede med et grøntsagsmarked, som naturligvis også starter tidligt.
Vi skulle have været gennem  Hanois franske atmosfære med de brede boulevarder, okkerfarvede bygninger i kolonistil og omkringliggende, søer og haver, men bestillingerne til Halong-bugten skulle overholdes, så det blev prioriteret og byen gemt til senere.

Oplevelser

Senere gik turen til vores båd som skulle bringe os rundt i den smukke Halong-bugt. Vi gik straks ombord på vores traditionelle vietnamesiske junke-båd, hvor vi under vores mini-krydstogt i bugten nu skal tilbringe det næste døgn. Vores kahytter er alle med eget bad og toilet.
Efter morgenmad sejlede vi ud på bugtens smaragdgrønne vand imellem hundredvis af småøer, hvor vi kan nyde nogle af bugtens uspolerede små enklaver alt imens der bliver serveret frokost.
Sejlturen mellem de mange tusinde øer er betagende smuk og undervejs lagde vi til kaj og besøgter imponerende grotter, der med sine adskillige smukke kamre betog sanserne.
For de aktive var der en mulighed for en svømmetur. Mange nøjedes med blot slappe af på dækket med en kølig drink inden aftensmaden serveres. Udsigten fra både vores kahytter og bådens dæk var enestående og igen én af de helt store oplevelser på rejsen.

Hotellet og dets omgivelser

En særegen dyretransport

Godt nok specielt

Vi har set meget på vores mange rejser i udviklingslandene, hvor fattigdom lærte folk at finde på snedige måde at klare dagen på. Men denne oplevelser her, har vi aldrig forestillet os mulig.

Stedet bliver omtalt som en keramiklandsby.

Halong-bugten

Mere end 3.000 kalkstensøer toner frem i den store og billedskønne bugt. ”Halong” betyder ”hvor dragen stiger ned i havet”, og en legende fortæller, at bugten blev skabt af en drage, som levede i bjergene. Da den en dag løb mod havet, gravede dens hale jorden op og efterlod kun små områder, kalkstens-øerne, synlige. Resten blev i følge legenden fyldt op med vand og det er der, vi snart skal sejle.

Efter morgenmaden bevæger vi os nu ud gennem Den Røde Flods delta og de mange rismarker og små landsbyer.
Første mål er den gamle historiske by, Hua Lu, som omkring år 1.000 var hovedstad i området. Dette var under Dinh- og Le-dynastierne.
Vi skal nu på sejlads i robåde ned ad Ngo Dong-floden til Tam Coc-grotterne. Første del sejladsen går gennem frodiggrønne landskaber med rismarker og omkringliggende kalkstensformationer. Senere når vi til selve grotterne, hvis systemer er over 200 meter lange og endnu én af de flotte naturoplevelser vi møder. Næste mål er Halong-bugten og på vejen dertil spiser vi frokost undervejs. Mere end 3.000 kalkstensøer toner frem i den store og billedskøn-ne bugt. ”Halong” betyder ”hvor dragen stiger ned i havet”, og en legende fortæller, at bugten blev skabt af en drage, som levede i bjergene. Da den en dag løb mod havet, gravede dens hale jorden op og efterlod kun små områder, kalkstens-øerne, synlige. Resten blev ifølge legenden fyldt op med vand og det er der, vi snart skal sejle.
Ved ankomsten til Halong by kører vi direkte til vores hotel og aftenen er til fri disposition.